nya mästerkocken Mimmi...?

Hej god kväll. Nu sitter jag halvdöd i sängen efter att ha bjudit familjen på SWEDISH MEATBALLS (som alla här tycker är coolt). Det blev sallad med skivor av avokado och mango med körsbärstomater till förätt. Huvudrätten bestod av köttbullar, pasta, gräddsås och kokta morötter. Det var gott att äta typisk svensk mat! Köttbullar är livet! MEN förstås så blev inte mina lika goda som mammas och mormors. Eller egentligen är det väl moster Camilla som gör köttbullarna till julafton varje år. Goda är dom iallafall, och godare än mina. Men mina var också goda!
      Hannah och nextdoor neigboor Alanna hade först en otroligt givande och djup (med sarkasmism i rösten) föreställning för mig, Kurt, Linda (grandma) och Kimmie (Alanna's sister). Jag älskade den! (Det gjorde jag faktiskt). Jag fick komma upp och dansa och det är underbart att se barna ha så kul av att studsa bollar, springa runt i cirklar och kasta saker. Och dom städade faktiskt upp efter sig. Jag kommer så väl ihåg alla shower jag och mina kusiner på mammas sida har haft genom åren på ALLA kalas. Våra försäldrar var säkert väldigt trötta på oss men dom tittade, applåderade och berömde. Och guuud vad kul vi barn hade!! Ibland undrar jag var ifrån barn får all energi... Det är otroligt.
      Så middag blev det efter att jag nog stått i köket och sprungit lite hit och dit i ca 3,5 timmar. Blanda köttfärsen med ströbröd, vatten, ägg, kryddor och lök. Rulla kötbullar. Steka köttbullar. Koka pasta. Göra sås. Koka (först skala) morötter. Skölja sallad. Duka bordet. Skära avokado. Skära mango.  OCH samtidigt försöker jag hela tiden så gott jag kan att ha det rent runt om kring mig. Efter att jag stekt köttbullarna lätt jag dom stå i en skål. Före vi skulle äta stekte jag dom igen för att dom blivit lite kalla. Där emellan diskade jag stekpannan. Och likaså gjorde jag med massa saker. Diska Diska Diska Diska. Nu är det rent och snyggt. Här behövs ingen städtant. Här finns jag. Fast himla härligt är det ändå att hon kommer flera dagar i veckan. Alltid har hon något att göra och hon städar på ställen som jag inte ens visste fanns. Eller jo, visste vet jag att dom finns. Men att dom måste bli rena och städade. Det har jag inte alls tänkt på. 
       Tvättrummet ser ut som ett helt annat rum sedan hon organiserade och städade. Idag tog hon sig an kylskåpet. Det måste tydligen också städas. Förra veckan städade och organiserade hon också (förutom att hon gjort tvättrummet och städat hela huset) vårt ena tvrum. Där organiserade hon böcker, Wiispel och filmer. 
       Idag sa hon till mig att om jag någongång behövde hjälp med att tvätta mina och Hannah's kläder och lakan så hjälper hon gärna till. Hon kunde också hjälpa mig att laga mat när hon är här. Hon är helt otrolig! Jag kan bli trött av att diska en kastrull men här kommer hon som VILL göra allt för mig. Samtidigt är hon jättelugn, snäll och glad. Men jag kan inte ens ta emot hjälpen. Det blir liksom pinsamt. Jag klarar mig ju bra med det jag gör. Och hon gör redan ett toppenjobb!! 

Nu är det dags att sova för mig. Imorgon behövver jag ge mig ut och springa. Vi får se hur det blir med det men jag hoppas på att jag har energi och att det inte är så varmt som det var idag för då kommer jag att dö efter 10 meter. God natt och håll tummarna för molningt och lite duggregn då och då.

-Mimmi
    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0